Doorgaan naar hoofdcontent

Toeschouwer

Stelt u zich eens voor: U staat aan de kant van de weg. Achter een dranghek. Op de weg is een hardloopwedstrijd bezig. Als toeschouwer wacht u op de eerste lopers. Uw zoon en vriendin doen mee. Ze hebben hard getraind en willen per se een goede tijd neerzetten. Verrassend genoeg komen ze als eerste om de bocht. Ze moeten nog tweehonderd meter lopen. En u ziet dat ze gaan winnen. Ze kijken om en zien dat zelf ook. Omdat ze ook nog tot een toptijd willen komen persen ze er alles uit. De man is net wat sterker gebouwd, dus hij heeft wat meer over. Maar trots als hij is en de liefde die hij voelt voor zijn vriendin, zorgen ervoor dat hij inhoudt. Hij wil nu samen winnen. Het is ware liefde. U klapt, iedereen klapt. En ze gaan hand in hand over de finish.

Houd vast wat u nu voelt.

En stelt u zich eens voor dat u de trein uitstapt. Het is fris maar niet onaangenaam. En best wel druk. U loopt vanaf de voorste wagon naar de trappen op het midden van het perron. Een wandelingetje van ongeveer twee minuten. Aan uw linkerhand ziet u een reclamecampagne van de NS. Er wordt in gewaarschuwd: Stap niet meer in als de conducteur fluit. U laat het passeren in uw hoofd én u bent het alweer kwijt. De kiosk trekt even uw aandacht omdat de verkoper lui op zijn balie hangt. En dat terwijl het druk is. Ineens klinken er snelle voetstappen. Er rennen een man en vrouw van begin twintig. Het zijn onmiskenbaar geliefden.

En dit is het moment.

U staat langs de kant en bent even niet meer op weg van werk naar huis. Nee. Dit zijn 'zij’. De man ligt nog voorop, zijn focus is duidelijk, hij kijkt naar de treindeuren. Maar u en ik kennen zijn liefde voor haar. Het is te mooi. Dit wordt genieten. Ze gaan het redden. We klappen onze handen al stuk. Maar, de spanning stijgt. Er klinkt een fluitje. U, in volkomen rust aan de kant, herkent de reclame van de NS. De boodschap was duidelijk: Niet instappen. Maar ze weten het zeker: Dit lukt ons! Dit is echte liefde. Hij zorgt voor haar. Dit gaat goed aflopen. Reclames zijn sprookjes. Het echte leven is altijd anders.

De man heeft nog twee stappen nodig en de vrouw nog vier. Hij blijft gefocust op die deur. En haar gezicht drukt iets uit. Vuurrood. Alles wappert en schudt. Van wat zij is. Van wat ze aan heeft. De deuren zetten zich in beweging en hij maakt de stap naar binnen. In dezelfde beweging sluiten de deuren. En zij remt net op tijd. Dit kan niet waar zijn! Zij begint op de knop te drukken. Het lijkt alsof hij dit binnen ook doet. Maar de trein zet zich onherroepelijk in beweging. Ik hoor mezelf lachen. En de man naast me doet het ook. De trein is echt gaan rijden. En zij blijft echt achter. Ik merk dat ik niet meer bij kom van het lachen. Hij vergat haar totaal in zijn sprint. Dit was allesbehalve ware liefde. Dit was de allerbeste scene uit de film, die ik live mocht bekijken. En alleen de toeschouwer won.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zwaaien

Wanneer ik ga wandelen met mijn hond, loop ik een standaard rondje. Ik kom dan langs het Indische bejaardentehuis bij mij in de straat. Er staat een Riksja in de entree en ik ging er wel eens bami of nasi lunchen. Op de hoek van het tehuis, bevinden zich benedenwoningen met een groot grasveld ervoor. De ramen zijn immens groot en vaak is het licht binnen aan, zonder dat de gordijnen gesloten zijn. In de zomer valt de zon juist binnen, zodat zich een soort toneelstuk afspeelt achter het raam. Toen ik hier in 2017 kwam wonen, stond er vaak een man achter dat raam. Er zal twintig meter tussen hem en mij hebben gezeten. Hij zag er inderdaad Indisch uit en had een heel vriendelijke uitstraling. Het leek me een hele fitte man. Ik gok dat hij destijds halverwege de zeventig was. Maar dat was dus mijn observatie door dat raam heen. Telkens als ik met mijn hond passeerde, zwaaide hij uitbundig en vrolijk naar me. Met brede lach zwaaide ik dan ook terug. Het werd een gewoonte. Ik realiseerde me

Dirty Chai

Ze was denk ik vijfendertig. Ze zag eruit als tweeënvijftig. Het leek me geen sportieve dame, maar ze was ook niet enorm corpulent. Haar haren zaten tussen blond en grijs en waren kort en waarschijnlijk nog korter geweest. Een bruin leren tasje had ze op tafel gezet en het straalde geen vrouwelijkheid uit. Toen ze binnenkwam zag ik dat ze mijn kant op keek. Voor me waren nog twee tafeltjes vrij voor het raam. Toch liep ze eerst de zaak verder in. Een teken dat ze hier niet vaak kwam. Of zelfs niet uit deze stad kwam. Al snel was zij weer terug en nam ze plaats voor het raam. In plaats van een plek te kiezen waardoor ze naar buiten kon kijken, ging ze met haar rug richting het raam zitten met haar gezicht mijn kant op.  Ik nipte aan mijn dubbele espresso omdat je doorgaans in deze koffiezaken een wat slappe koffie kreeg. De serveerster was snel bij de vrouw die met de kaart in de hand vroeg of ze ook een ‘’Dirty Chai’’ kon maken. De wijze waarop ze deze woorden uitsprak zorgde voor een

Winkelcentrum

Ik liep zoals gewoonlijk door mijn overdekte winkelcentrum. Het wordt verbouwd en het schijnt mooier te gaan worden dan wat het was. Althans, de borden aan de ingang beloven dat er gebouwd wordt "aan het gezelligste winkelcentrum". Voorlopig is het nog een puinhoop en de meest ongezellige plek van Nederland. Als je er geen erg in had, zou een overdekte plek om te winkelen er zo uit kunnen zien, in tijden van oorlog. Overal troep, kapotte ramen, leegstaande panden, kabels uit het plafond die in de jaren zeventig in elkaar geknoopt zijn en vooral veel lawaai. Met de aantekening dat we nog steeds in een veilig land leven. Ik bezocht eerst de Hema, die het anno 2024 voor elkaar wisten te krijgen om mijn fotos af te drukken na elf dagen. Toevallig zat ik gisteren fotos te kijken uit de jaren tachtig en negentig. Een gedeelte daarvan was gemaakt met een fotocamera die minstens een kilo woog. De kwaliteit van die fotos was zo onvergelijkbaar, met de fotos die ik in mijn handen kreeg